英日対訳ミュージシャンの本

ミュージシャンの書いた本を英日対訳で見てゆきます。

第0回の1「謝辞、目次」

今回から、アメリカの作曲家、アーロン・コープランドが1960年に書いた「コープランド・オン・ミュージック」を読んでゆきます。

 

今年2020年は、コープランド生誕120年であり、また没後30年の年でもあります。そしてこの本の初版から60年目に当たります。

 

ネット上に原書のPDFが無料でダウンロードできるようアップされています。原書を是非ご覧ください。このブログでは、原文と私の日本語訳の両方を併記します。英語学習にお役立てください。

 

20世紀を代表する作曲家であり、ピューリッツァー音楽賞を受賞するなど、社会に対する深い洞察力を持つ、すぐれた音楽家・教育者・思想家の「深くていい話」を、音楽に関わる方はもちろん、多くの人に読んでいただきたいと思います。

 

 

COPLAND ON MUSIC   by Aaron Copland (1900-1990) 

DOUBLEDAY & COMPANY, INC. GARDEN CITY, NEW YORK 1960 

 

コープランド・オン・ミュージック  アーロン・コープランド著(🈩1900-1990) 

ダブルデイ&カンパニー 1960年 

日本語訳 2020年2月~ 

 

p.6 Acknowledgements 

 

I wish to make grateful acknowledgement to persons and publications who have given me the right to use material first published by them; 

 

謝辞 

 

本著の出版に際し、資料の版権使用許可を下さった、次の方々(個人/出版社)に感謝申し上げます. 

 

The Curtis Publishing Company, Philadelphia, Pa. for “The Pleasure of Music,” published in part in The Saturday Evening Post, July 4, 1959, copyright © 1959 by The Curtis Publishing Company. 

 

「音楽の喜び」:カーチス出版社  

 

The American Academy of Arts and Letters, New York, N. Y., for Creativity in America, published in proceedings of the American Academy of Arts and Letters and the National Institute of Arts and Letters, Second Series, No. 3. 

 

アメリカにおける創造性」:全米芸術文化協会(現・アメリ芸術院 

 

The Columbia University Press, New York, N. Y., for “Music as an Aspect of the Human Spirit,” published in Man's Right to Knowledge, Second Series. 

 

「知恵をつける権利」:コロンビア大学出版局 

 

G. Schirmer, Inc., New York, N. Y., for “Serge Koussevitzky and the American Composer,” published in the Musical Quarterly Vol. XXX, No. 3, July 1944; and “Current Chronicle” (William Schuman), published in the Musical Quarterly, New York, N. Y., Vol. 37, No. 3, July 1951. 

 

「セルゲイ・クーセヴィツキーとアメリカ人作曲家」:シャーマー出版社 

 

Ballet Society, Inc., New York, N. Y., and Lincoln Kirstein, president, for “Influence, Problem, Tone,” published in Stravinsky in the Theatre, copyright 1949 by Dance Index-Ballet Caravan, Inc. 

 

「影響、課題、風潮」:ニューヨークバレエ協会 

 

Merle Armitage, Yucca Valley, California for “The Personality of Stravinsky,” from the Merle Armitage book. Stravinsky, copyright 1949 by Merle Armitage, published by Duell, Sloane & Pearce, Inc. 

 

ストラヴィンスキーの横顔」:メルル・アーミテージ 

 

The Music Library Association, Washington, D. C., for “Memorial to Paul Rosenfeld” and for “Benjamin Britten: The Rape of Lucretia,” both published in Notes, Second Series, Vol. IV, No. 2, March 1947 by Music Library Association, Inc.; and for “Stefan Wolpe: Two Songs for Alto and Piano, published in Notes, Second Series, Vol. VI, No. 1, December 1948, copyright 1948 by Music Library Association, Inc.; and “Leon Kirchner: Duo for violin and piano,”, published in Notes, Second Series, Vol. VII, No. 3, June 1950, copyright 1950, by Music Library Association, Inc 

 

「ポール・ローゼンフェルド追悼」 

ベンジャミン・ブリテン作 歌劇『ルクレティアの凌辱』」 

「ステファン・ウォルピ作曲 アルトとピアノのための『2つの歌』」 

「レオン・キルヒナー作曲 バイオリンとピアノのための二重奏曲」 

アメリカ音楽図書館協会 

 

The Billboard Publishing Co. (formerly Audiocom, Inc.), Great Barrington, Mass. for “At the Thought of Mozart,” published in High Fidelity, January 1956 

 

モーツアルト考察」;ビルボード出版社 

 

The New York Times Company, New York, N. Y., for the following articles: “Faure Festival at Harvard,” the New York Times, November 25, 1945; “The New School of American Composers,” The New York Times Magazine, March 14, 1948; “The World of Atonality,” The New York Times Book Review, November 27, 1949; “The Life and Music of Bela Bartok,” The New York Times Book Review, May 3, 1953; “Modern Music; Fresh and Different,” The New York Times Magazine, March 13, 1955. 

 

「ハーバード・フォーレフェスティバル」 

アメリカ人作曲家の新たな流派」 

「無調性音楽の世界」 

ベラ・バルトークの生涯と音楽」 

現代の音楽:新しさと違いについて」 

ニューヨークタイムズ 

 

The Musical Courier, New York, N. Y., for “The Dilemma of our Symphony Orchestras,” published November 1, 1956, copyright 1956 by Gainsburg-Shack, Inc. 

 

「シンフォニーオーケストラが直面するジレンマ」:ゲインズバーグ・シャック社 

 

The League of Composers, Inc., New York, N. Y., and Minna Lederman, former editor for publication in Modern Music of the following articles: “America's Young Men of Promise,” Vol. III, No. 3, March-April 1926, copyright 1926 by The League of Composers, Inc.; “America's Young Men - Ten Years Later,” Vol. XIII, No. 4, May 1936 by The League of Composers, Inc.; “Baden-Baden,” Vol. V, No. 1, November-December 1927, copyright 1927 by The League of Composers, Inc.; “Contemporaries at Oxford,” Vol. VIII, No. 1, November-December 1930, copyright 1930 by The League of Composers, Inc.; “Stravinsky and Hindemith Premieres,” Vol. IX, No. 2, January-February 1932, copyright 1932 by The League of Composers, Inc; “Thomson's Musical State,” Vol. XVII, No. 1, October-November 1939, copyright 1939 by The League of Composers, Inc.; “The Composers of South America,” Vol. XIX, No. 2, January 1942, copyright 1942 by The League of Composers, Inc.; “On the Notation of Rhythms,” Vol. XXI, No. 4, May 1944, copyright 1944 by The League of Composers, Inc. 

 

アメリカ期待の新鋭達」 

アメリカの新鋭達-10年後」 

「バーデン=バーデン ドイツ室内音楽祭」 

チューリッヒ音楽祭無難に乗り切る」 

「オックスフォード 現代音楽祭」 

ストラヴィンスキーヒンデミットの作品初演」 

「ヴァージル・トムソンの音楽事情」 

南アメリカの作曲家達」 

「リズム記譜法について」 

:全米作家連盟(現・ASCAP) 

 

The Saturday Review of Literature, New York, N. Y., for “The Measure of Kapell,” published November 28, 1953. 

 

ウィリアム・カペル考察」:土曜文学論評 

 

The New Republic, Washington, D.C., for “Stravinsky's Oedipus Rex,” published February 29, 1928. 

 

ストラヴィンスキー作曲 オペラオラトリオ『エディプス王』」:ニューリパブリック誌 

 

The Sunday Times, London, England, for “Interpreters and New Music,” published October 12, 1958. 

 

「演奏者と新しい音楽」:タイムズ紙土曜版 

 

To my dear friend HAROLD CLURMAN 

我が親友、ハロルド・E・クラーマンに捧ぐ 

 

CONTENTS 

目次 

 

ACKNOWLEDGEMENTS 

FOREWORD 

 

SECTION ONE 

 

1. Three Talks 

The pleasure of Music 

Creativity in America 

Music as an Aspect of the Human Spirit 

 

2. Five Personalities 

The Conductor: Serge Koussevitzky 

The Teacher: Nadia Boulanger 

The Composer: Igor Stravinsky 

The Critics: Paul Rosenfeld 

The Pianist: William Kapell 

 

3. Four Masters 

Berlioz Today 

Liszt as Pioneer 

Faure Centennial in America: 1945 

 

4. From a Composer's Journal 

 

SECTION TWO: The Twenties and Thirties: How It Seemed Then 

 

1. The Younger Generation of American Composers: 1926-56 

1926: America's Young Men of Promise 

1936: America's Young Men - Ten Years Later 

1949: The New “School” of American Composers 

1959: Postscript for the Generation of the Fifties 

 

2. European Festivals and Premieres: 

Zurich: 1926 

Baden-Baden: 1927 

Paris: 1928 

London: 1931 

Berlin: 1932 

 

3. The Composers of South America: 1941 

 

SECTION THREE: The Reviewing Stand 

 

1. Music By: 

Darius Milhaud(1947) 

Benjamin Britten(1947) 

Stefan Wolpe(1948) 

Leon Kirchner(1950) 

William Schuman(1951) 

 

2. Books About: 

Virgil Thomson's Musical State(1939) 

Schonberg and His School(1949) 

The Life and Music of Bartok(1953) 

 

SECTION FOUR: Occasional Pieces 

1. ”Are My Ears On Wrong?”: A Polemic 

2. Interpreters and New Music 

3. The Dilemma of Our Symphony Orchestra 

4. Shop Talk: On the Notation of Rhythm