今回から、アメリカの作曲家、アーロン・コープランドが1960年に書いた「コープランド・オン・ミュージック」を読んでゆきます。
今年2020年は、コープランド生誕120年であり、また没後30年の年でもあります。そしてこの本の初版から60年目に当たります。
ネット上に原書のPDFが無料でダウンロードできるようアップされています。原書を是非ご覧ください。このブログでは、原文と私の日本語訳の両方を併記します。英語学習にお役立てください。
20世紀を代表する作曲家であり、ピューリッツァー音楽賞を受賞するなど、社会に対する深い洞察力を持つ、すぐれた音楽家・教育者・思想家の「深くていい話」を、音楽に関わる方はもちろん、多くの人に読んでいただきたいと思います。
COPLAND ON MUSIC by Aaron Copland (1900-1990)
DOUBLEDAY & COMPANY, INC. GARDEN CITY, NEW YORK 1960
コープランド・オン・ミュージック アーロン・コープランド著(🈩1900-1990)
ダブルデイ&カンパニー 1960年
日本語訳 2020年2月~
p.6 Acknowledgements
I wish to make grateful acknowledgement to persons and publications who have given me the right to use material first published by them;
謝辞
本著の出版に際し、資料の版権使用許可を下さった、次の方々(個人/出版社)に感謝申し上げます.
The Curtis Publishing Company, Philadelphia, Pa. for “The Pleasure of Music,” published in part in The Saturday Evening Post, July 4, 1959, copyright © 1959 by The Curtis Publishing Company.
「音楽の喜び」:カーチス出版社
The American Academy of Arts and Letters, New York, N. Y., for Creativity in America, published in proceedings of the American Academy of Arts and Letters and the National Institute of Arts and Letters, Second Series, No. 3.
「アメリカにおける創造性」:全米芸術文化協会(現・アメリカ芸術院)
The Columbia University Press, New York, N. Y., for “Music as an Aspect of the Human Spirit,” published in Man's Right to Knowledge, Second Series.
「知恵をつける権利」:コロンビア大学出版局
G. Schirmer, Inc., New York, N. Y., for “Serge Koussevitzky and the American Composer,” published in the Musical Quarterly Vol. XXX, No. 3, July 1944; and “Current Chronicle” (William Schuman), published in the Musical Quarterly, New York, N. Y., Vol. 37, No. 3, July 1951.
「セルゲイ・クーセヴィツキーとアメリカ人作曲家」:シャーマー出版社
Ballet Society, Inc., New York, N. Y., and Lincoln Kirstein, president, for “Influence, Problem, Tone,” published in Stravinsky in the Theatre, copyright 1949 by Dance Index-Ballet Caravan, Inc.
「影響、課題、風潮」:ニューヨークバレエ協会
Merle Armitage, Yucca Valley, California for “The Personality of Stravinsky,” from the Merle Armitage book. Stravinsky, copyright 1949 by Merle Armitage, published by Duell, Sloane & Pearce, Inc.
The Music Library Association, Washington, D. C., for “Memorial to Paul Rosenfeld” and for “Benjamin Britten: The Rape of Lucretia,” both published in Notes, Second Series, Vol. IV, No. 2, March 1947 by Music Library Association, Inc.; and for “Stefan Wolpe: Two Songs for Alto and Piano, published in Notes, Second Series, Vol. VI, No. 1, December 1948, copyright 1948 by Music Library Association, Inc.; and “Leon Kirchner: Duo for violin and piano,”, published in Notes, Second Series, Vol. VII, No. 3, June 1950, copyright 1950, by Music Library Association, Inc
「ポール・ローゼンフェルド追悼」
「ベンジャミン・ブリテン作 歌劇『ルクレティアの凌辱』」
「ステファン・ウォルピ作曲 アルトとピアノのための『2つの歌』」
「レオン・キルヒナー作曲 バイオリンとピアノのための二重奏曲」
:アメリカ音楽図書館協会
The Billboard Publishing Co. (formerly Audiocom, Inc.), Great Barrington, Mass. for “At the Thought of Mozart,” published in High Fidelity, January 1956
The New York Times Company, New York, N. Y., for the following articles: “Faure Festival at Harvard,” the New York Times, November 25, 1945; “The New School of American Composers,” The New York Times Magazine, March 14, 1948; “The World of Atonality,” The New York Times Book Review, November 27, 1949; “The Life and Music of Bela Bartok,” The New York Times Book Review, May 3, 1953; “Modern Music; Fresh and Different,” The New York Times Magazine, March 13, 1955.
「ハーバード・フォーレフェスティバル」
「アメリカ人作曲家の新たな流派」
「無調性音楽の世界」
「ベラ・バルトークの生涯と音楽」
「現代の音楽:新しさと違いについて」
The Musical Courier, New York, N. Y., for “The Dilemma of our Symphony Orchestras,” published November 1, 1956, copyright 1956 by Gainsburg-Shack, Inc.
「シンフォニーオーケストラが直面するジレンマ」:ゲインズバーグ・シャック社
The League of Composers, Inc., New York, N. Y., and Minna Lederman, former editor for publication in Modern Music of the following articles: “America's Young Men of Promise,” Vol. III, No. 3, March-April 1926, copyright 1926 by The League of Composers, Inc.; “America's Young Men - Ten Years Later,” Vol. XIII, No. 4, May 1936 by The League of Composers, Inc.; “Baden-Baden,” Vol. V, No. 1, November-December 1927, copyright 1927 by The League of Composers, Inc.; “Contemporaries at Oxford,” Vol. VIII, No. 1, November-December 1930, copyright 1930 by The League of Composers, Inc.; “Stravinsky and Hindemith Premieres,” Vol. IX, No. 2, January-February 1932, copyright 1932 by The League of Composers, Inc; “Thomson's Musical State,” Vol. XVII, No. 1, October-November 1939, copyright 1939 by The League of Composers, Inc.; “The Composers of South America,” Vol. XIX, No. 2, January 1942, copyright 1942 by The League of Composers, Inc.; “On the Notation of Rhythms,” Vol. XXI, No. 4, May 1944, copyright 1944 by The League of Composers, Inc.
「アメリカ期待の新鋭達」
「アメリカの新鋭達-10年後」
「バーデン=バーデン ドイツ室内音楽祭」
「チューリッヒ音楽祭無難に乗り切る」
「オックスフォード 現代音楽祭」
「ヴァージル・トムソンの音楽事情」
「南アメリカの作曲家達」
「リズム記譜法について」
:全米作家連盟(現・ASCAP)
The Saturday Review of Literature, New York, N. Y., for “The Measure of Kapell,” published November 28, 1953.
「ウィリアム・カペル考察」:土曜文学論評
The New Republic, Washington, D.C., for “Stravinsky's Oedipus Rex,” published February 29, 1928.
「ストラヴィンスキー作曲 オペラオラトリオ『エディプス王』」:ニューリパブリック誌
The Sunday Times, London, England, for “Interpreters and New Music,” published October 12, 1958.
「演奏者と新しい音楽」:タイムズ紙土曜版
To my dear friend HAROLD CLURMAN
我が親友、ハロルド・E・クラーマンに捧ぐ
CONTENTS
目次
ACKNOWLEDGEMENTS
FOREWORD
SECTION ONE
1. Three Talks
The pleasure of Music
Creativity in America
Music as an Aspect of the Human Spirit
2. Five Personalities
The Conductor: Serge Koussevitzky
The Teacher: Nadia Boulanger
The Composer: Igor Stravinsky
The Critics: Paul Rosenfeld
The Pianist: William Kapell
3. Four Masters
Berlioz Today
Liszt as Pioneer
Faure Centennial in America: 1945
4. From a Composer's Journal
SECTION TWO: The Twenties and Thirties: How It Seemed Then
1. The Younger Generation of American Composers: 1926-56
1926: America's Young Men of Promise
1936: America's Young Men - Ten Years Later
1949: The New “School” of American Composers
1959: Postscript for the Generation of the Fifties
2. European Festivals and Premieres:
Zurich: 1926
Baden-Baden: 1927
Paris: 1928
London: 1931
Berlin: 1932
3. The Composers of South America: 1941
SECTION THREE: The Reviewing Stand
1. Music By:
Darius Milhaud(1947)
Benjamin Britten(1947)
Stefan Wolpe(1948)
Leon Kirchner(1950)
William Schuman(1951)
2. Books About:
Virgil Thomson's Musical State(1939)
Schonberg and His School(1949)
The Life and Music of Bartok(1953)
SECTION FOUR: Occasional Pieces
1. ”Are My Ears On Wrong?”: A Polemic
2. Interpreters and New Music
3. The Dilemma of Our Symphony Orchestra
4. Shop Talk: On the Notation of Rhythm